Színpaletta: üres szemfényvesztés, vagy a grafikai tervezés elengedhetetlen része?

Megúszós, üres marketingfogásnak tűnhet elsőre, hogy egy brand design csomagban külön tétel a pár színből álló színpaletta. Hisz ki ne tudna pár színt kitalálni, vagy Pinterestről lementeni? A rossz hír az, hogy sajnos ez nem ilyen egyszerű, a jó hír pedig az, hogy most segítek pár tippel, hogyan tudsz kialakítani egy igazán jó színpalettát, vagy hogyan tudod kijavítani a már meglévő, de nem működőt!

Mi a gond a Pinterest színpalettákkal?

A felület tobzódik a szebbnél szebb, akár fotókból kinyert vagy művészeti irányzatok által inspirált palettáktól, de ajánlott óvatosan bánni velük, sokuk ugyanis nem arra lett tervezve, hogy webdizájnban vagy social media grafikákban is megállja a helyét. Miért? A kulcs, amitől egy paletta jó lesz, az a kontraszt. Vess egy pillantást erre a képre:

Rossz kontrasztarányú 5 színból álló színpaletta illusztrációja fotós háttérrel

Mi a gond ezzel a színpalettával? Bár nagyon szép, merész és színes, túlságosan kicsi a színek közötti kontraszt. Egy social media grafika vagy webdizájn esetén bármelyik két színt próbálnánk kombinálni, a végeredmény nem lesz harmonikus, de ami a legfontosabb: olvasható sem. Ez pedig egy weboldalnál akár tényleges forgalomvesztést jelenthet, ugyanis a Google is figyeli ezeket a faktorokat az akadálymentesség és a SEO miatt. Nézzük is meg, hogyan nézne ki ezeknek a színeknek az interakciója egy grafikán:

Rossz kontrasztarányú 5 színból álló színpaletta illusztrációja

Jól látható (vagyis pont nem látható jól), mennyire nehéz olyan kombinációt alkotni belőlük, ami nem bántja a szemet. A színtelítettségük és a mélységük ugyanis nagyon hasonló. Mit lehet ilyenkor tenni?

A világosak és a sötétek fontossága

Nagyon fontos egy harsányabb, színesebb színpalettában is, hogy legyen legalább egy neutrális, világosabb szín, amely használható a grafikában fehér helyett, és amely teret ad a színekkel való interaktálásnak. Ha minden szín nagyon telített, az könnyen lesz túl sok a szemnek, kell egy neutrálisabb tónus is amely egyensúlyba hozza a palettánkat, és kellő kontrasztot alkot. Emellett én szeretek egy sötét színt is választani, amelyet fekete helyett használok. 

Na, de hogy is nézne ki a javított színpaletta?

Jó kontrasztarányú 5 színból álló színpaletta illusztrációja fotós háttérrel

Az előzőhöz képest bekerült egy a sárgával harmonizáló, annak deszaturált, bézses verziója, és kikerült a lila, mivel elég sok a szín így is a palettában. A zöld és a rózsaszín sötétebbek lettek és a színtelítettségük is kisebb lett, a narancs pedig pont ellenkezőleg. Így most már egy olyan palettánk van, amelyben a színekkel sokkal jobb kontrasztokat tudunk elérni egy grafikában, mégsem veszítette el az üdeségét. Nézzük, mennyivel jobb lett ezeknek a színeknek az interakciója:

Jó kontrasztarányú 5 színból álló színpaletta illusztrációja

A tudomány itt még nem áll meg!

Nem elég, ha jó színeink vannak, egy paletta akkor lesz igazán szuper, ha meghatározott funkciókat is kapnak a színek. A már említett világos és sötét színek mellett ajánlott azt is eldönteni, hogy a fennmaradó 3 színből melyiket milyen arányban és céllal szeretnénk használni a grafikákon, melyik legyen a vállalkozás fő színe.

Jó kontrasztarányú 5 színből álló színpaletta meghatározott célokra

Az elsődleges szín legyen az a szín, amit a vállalkozásoddal leginkább azonosítanak. A dizájnban (a neutrális színen felül) legyen ez a leggyakrabban használt szín. Ezen felül jól tudni jönni egy kiegészítő szín is, amellyel még izgalmasabb lesz a dizájn, a hangsúly (accent) színt pedig használd csak nagyon kicsi adagokban, mikor a figyelemfelkeltés a cél.

Ilyen arányban használd a színeket!

Na, de felmerülhet a kérdés, mennyi az annyi: mennyire gyakran használd az egyes színeket a grafikákban, webdizájnban. Ahogy sok kreatív területen (pl. a lakberendezésben is), itt is érvényes a 60-30-10 szabály. Ha ezt körülbelül betartod, biztos lehetsz benne, hogy harmonikus lesz az összképed. A fekete és a fehér helyett pedig használd a választott sötét és neutrális színt.

Jó kontrasztarányú 5 színból álló színpaletta százalékarányos ideális alkalmazása

Természetesen nincs kőbe vésve az sem, hogy 5 színből kell állnia a színpalettádnak, sokan a 2 vagy 3 színnel is tökéletesen elboldogulnak. Sokáig én sem találtam a kiegészítő színem helyét a grafikáimban, mára viszont rájöttem, mennyire jól tud jönni egy szélesebb paletta, ha például illusztrációkat használok a posztjaimhoz, és a saját színeim alapján kell újraszínezni:

5 színből álló színpaletta használata a gyakorlatban

Remélem, érdekesnek találtad ezt a bejegyzést, és hasznosítani tudod a vállalkozásod során! A színek csak egyetlen aspektusa az arculatodnak, és talán sikerült közelebb hozni azt, hogy még ez az egy aspektus is mennyi tervezést, alaposságot igényel. Ha úgy érzed, neked nincs kapacitásod most arra, hogy ezt mind kikutasd, és megtanuld, keress meg bátran a kapcsolati űrlapon keresztül egy ingyenes konzultációért! A márkádat több különböző brand design csomag keretein belül is megalkothatjuk vagy újjáépíthetjük, te pedig koncentrálhatsz azokra a feladatokra, amikben igazán jó vagy.

Ha pedig szereted az ilyen hasznos tartalmakat, kövess be bátran Instagramon is!