Kitől kérj véleményt az arculatodról, és kitől ne?

Több szem többet lát – igaz lehet ez akkor is, amikor végre elszántad magad, és egy profival megtervezteted a logód, arculatod. Természetes, hogy szeretnéd mások véleményét is kikérni, hisz társas lények vagyunk: elbizonytalanodunk, félünk, hogy valamit nem veszünk észre, vagy hogy nincs elég esztétikai érzékünk a témához. Ugyanakkor én azt tanácsolom, kezeld őket fenntartásokkal, elmondom, miért:

Azt, hogy te milyen vagy, te tudod a legjobban

Ehhez persze kell egy jó adag önismeret, de a vállalkozásban mihez nem? A könnyebbik útnak tűnhet, hogy egy külső szemlélő mondja meg, milyen vagy, és milyen arculat passzol hozzád, de ezt a munkát nem fogod tudni megspórolni egy olyan világban, ahol ma már a vállalkozás elengedhetetlen része az énmárka kialakítása.

A vállalkozásod, a célcsoportod te ismered a legjobban

Hálásak vagyunk a családunknak, barátainknak, amiért támogatnak minket, de ha őszinte akarsz lenni magaddal: sokuknak valószínűleg homályos, hogy mivel foglalkozol, és azt kinek csinálod. Nem biztos, hogy annak az embernek lesz a leginkább mérvadó a véleménye, aki nem tudja egy mondatban összefoglalni, mit csinálsz.

Akit megkérdezel, nem feltétlenül a célcsoportod része

Mást sem hallunk, mint hogy milyen fontos, hogy specifikusan a célcsoportnak kommunikáljunk. Ez pedig jelentheti azt, hogy egy százalék fog igazán kapcsolódni ahhoz, amit csinálsz, de ők nagyon, a másik 99 százaléknak pedig elképzelése sem lesz róla. Ha az az egy százalék imádná az arculatod, az énmárkádat, akkor lehet, hogy lemaradsz erről, ha a 99 százalékból szeretnéd valakivel validáltatni, és ő eltérít.

Generációs különbségek

Előfordulhat, hogy egyszerűen a korkülönbség miatt a másik személy semmilyen szinten nem tud kapcsolódni a problémádhoz, úgy pedig nehéz visszajelzést adni. Szerintem az én szüleim sem igazán értik, mivel foglalkozom, és nincs is ezzel semmi baj. Aki nem az insta-generáció tagja, már az arculat fontosságát sem fogja feltétlenül érteni, nem hogy még az énmárka és social media fókuszú branding és kommunikáció jelentőségét.

Nem szakmabeliek

Az ízlés egy nagyon szövevényes, személyes dolog, amin lehet vitatkozni, technikailag viszont mindig lesznek olyan standardok, aminek meg kell felelnie egy logónak, arculatnak. Nem várható el egy nem szakmabelitől, hogy ezekről tudjon, épp ezért óvatosan a tőlük kapott reakciókkal, kérd ki a grafikusod véleményét, hogy szakmai szempontok alapján is rendben legyen a vágyott arculatod!

akkor kit kérdezzek meg?

Ha mégis nagyon szeretnéd, kérdezz meg:

  • olyan ismerősöd, aki a célcsoportod tagja lesz
  • egy másik grafikust
  • marketinges hátterű embert
  • ha már van követőtáborod, akár őket is
  • versenytársakat (ha vagytok olyan viszonyban)

… és ha a fenti szempontokat észben tartod, akkor megkérdezheted anyukádat és a legközelebbieket is, hátha rá tudnak vezetni valamire, amire nem is gondoltál!

Amikor logó és arculat készül nálam, sok elágazás van: dönteni két moodboard között, kiválasztani a megfelelőt két színpaletta közül, két logókoncepcióból csak egyet vinni tovább, és még sorolhatnám. Nem csoda, ha te is úgy érzed, szeretnéd kicsit eloszlatni a döntések terhét, és kikérni valaki közelinek a véleményét. Nem árt azonban, ha az ilyen visszajelzésekkel óvatosan bánsz.

Bár ez a poszt most grafikus szemszögből született, szerintem tanulságos lehet más vállalkozásoknak is több gondolata.

Ha pedig te úgy érzed, hogy ideje lenne szintet ugrani az arculatoddal, ajánlom figyelmedbe brand design csomagjaimat! Ha bármi kérdésed van, a kapcsolat oldalon megtalálsz, ha pedig szereted az ilyen jellegű tartalmakat, Instagramon is bekövethetsz.

Nem tartasz még itt? Semmi gond, ingyenes e-bookomban szuper tippeket találsz, hogy hogyan teheted szebbé az arculatod fotós és grafikus nélkül.