Canva grafikus szemmel: szeretjük vagy megvetjük?

Tudom, hogy dizájn berkekben sok utálat övezi a Canvát, amit valahol értek, hisz elkerülhetetlenül hígítja valamelyest a szakmát, és vesz el megbízásokat. Ugyanakkor én próbálom annak venni, ami: egy tervezést segítő eszköznek. A Canvában ugyanúgy elő kell venni a tervezői vénát, és ha az ember nem akar tömegtartalmat gyártani, bele kell fektetni az energiát. 

Az valahol evidens, hogy egy kezdő kisvállalkozó nem fog drága Adobe előfizetésekbe fektetni. Na, de mi az, ami miatt én grafikusként is szeretem ezt a programot?

Feladathoz az eszközt

Egy hajtogatott szórólapot, egy bonyolult nyomdai anyagot, vagy egy egyedi logót továbbra sem Canvában fogok tervezni, de van egy csomó feladat, amire számomra sokkal alkalmasabb: és ilyen a social media design is. Sokáig Illustratorban készültek a posztjaim, aztán rá kellett jönnöm, hogy a Canva workflow-ja nekem ehhez sokkal jobban kézre áll, intuitívabb. Ha pedig a marketingemen tudok időt spórolni, akkor sokkal több idő jut a komolyabb projektekre a komolyabb szoftverekben.

Ugyanúgy személyre szabható

Ha azt mondja valaki, hogy Canvában tervezi a posztjait, valószínűleg egyből arra fognak gondolni, hogy az illető fog egy Canva sablont, és kicsit átírja. Ezzel szemben nálam a valóság az, hogy jó nagy százalékban ugyanúgy a saját magam által tervezett grafikai elemeket és a saját fotóimat használom, de nagyon jó, hogy csak feltöltöm őket, és egy helyen van minden.

Helymegtakarítás

Mikor elindult a vállalkozásom, nagyon szép Illustrator sablonokat készítettem magamnak, és hónapokig azokat is használtam. Aztán elkezdtek szép nagyra duzzadni a fájlok, sok helyet foglaltak, ha nem figyeltem eléggé oda. Ráadásul címek alapján nem is igazán láttam át, melyik fájl melyik dizájnját hol találom. Épp ezért szeretem a Canvában, hogy egy helyen van minden a felhőben, tudom gépről és telefonról is szerkeszteni, és jól átlátható az egész.

Az ügyfelek is szeretik

Azelőtt nem igazán tudtam olyan fájlokat megosztani az ügyfeleimmel, amelyeket ők is gond nélkül tudtak volna szerkeszteni. Most számos olyan egyszerűbb anyagot tudok készíteni nekik, hogy egy-egy pár perces módosítás miatt ne kelljen felkeresniük. Például egy szórólap vizuált megtervezhetek Illustratorban, és csak a szöveges elemeket hozom létre Canvában. Ezt persze lehet úgy is értelmezni, hogy munkától esem el, de ha őszinte akarok lenni magammal, az ilyen kis módosítások igazi energia- és figyelemzabálók tudnak lenni ahhoz képest, hogy mennyi tényleges bevétel van belőlük, ráadásul ügyfél oldalról nézve is vonzóbb ez az ajánlat.

Új szolgáltatások

A Canva persze valamilyen értelemben vesz el munkát, de ad is lehetőségeket új szolgáltatások kifejlesztésére. Én például arculat mellé kínálok social media csomagot is, amelyekben az ügyfeleim egyedi Canva sablonokat is kapnak, amelyeket maguk szerkeszthetnek, így egyszeri kiadás, mégis ön- és márkaazonos lesz az eredmény.

… de arculat természetesen nem itt fog készülni

Semmi baj nincs azzal, ha valaki induló vállalkozóként itt tervezi meg az első arculatát, ha viszont szintet szeretne lépni, és egyedibb, személyre szabottabb vizuális alapokat alkotna a vállalkozásának, akkor elengedhetetlen lesz a professzionális grafikai programok használata – és itt tudok én segíteni. A nálam készült arculati elemeket aztán az ügyfeleim ugyanúgy a Canva felületén tudják könnyedén használni, így továbbra sem kell grafikusnak felcsapniuk.

Bár értem, miért olyan sok az ellenérzés a grafikus szakmában a Canvával szemben, én próbálom annak tekinteni, ami: egy eszköznek, ami megkönnyíti az én életem is.

A Canva is csak egy szoftver, amit meg kell tanulni jól használni, és csodás dizájnokat lehet benne létrehozni, ahogyan Adobe programokkal is lehet nem túl ízléses dolgokat csinálni.

Tudom, vállalkozóként sokan Canvát használtok, és nem titkolom, hogy posztkészítéshez én is ehhez nyúlok. Sokkal hatékonyabban és gyorsabban érek végére így a marketing feladataimnak, hogy aztán a komolyabb szoftverekkel végzett munkákat és a tervezői energiáimat inkább az ügyfeleim kapják.

Ha pedig te úgy érzed, hogy ideje lenne szintet ugrani az arculatoddal, ajánlom figyelmedbe brand design csomagjaimat! Ha bármi kérdésed van, a kapcsolat oldalon megtalálsz, ha pedig szereted az ilyen jellegű tartalmakat, Instagramon is bekövethetsz.

Nem tartasz még itt? Semmi gond, ingyenes e-bookomban szuper tippeket találsz, hogy hogyan teheted szebbé az arculatod fotós és grafikus nélkül.