7 dolog, amire mindenképp figyelj betűtípus választásnál

Egyszerű feladatnak tűnhet választani pár betűtípust, de őszintén: ezt a 7 szempontot sem volt nehéz összehozni, ami a jéghegy csúcsa. Aki rendszeresen tervez grafikákat, biztos járt már úgy, hogy órákig görgeti a választékot, és nem tud dűlőre jutni. Az alábbi 7 szempont azonban segíthet kicsit könnyebbé tenni a választást:

Mennyi betűtípust érdemes választani?

  • a kevesebb több
  • egy betűtípus a címsornak
  • egy betűtípus a szövegtörzshöz
  • és esetleg plusz egy betűtípus ritkább használatra, dekorációra, figyelemfelkeltésre
  • ha változatosságot szeretnél, inkább ugyanannak a betűtípusnak a különböző súlyvariációit használd (játssz a vastagságukkal)

Kontraszt

  • a választott betűtípusok között legyen kontraszt: legyenek könnyen megkülönböztethetők
  • egy sans-serif (talpatlan) betűtípus jól működik egy serif (talpas) betűtípussal.
  • a háttérrel is legyen megfelelő a kontraszt az olvashatóság érdekében, később egy webdizájnban SEO szempontból is nagyon fontos lehet

Hierarchia

  • meghatározott célokra meghatározott betűtípus és betűméret kell
  • webdizájnban általában ezekre:
    • Címsor 1-2-3-4
    • Szövegtörzs: főszöveg, alszöveg
    • Kiemelések: pl. CTA és ár
  • céljaidtól függ, ezek közül mire van szükséged, instára nem kell ennyi
  • egy kategóriában belül (pl. címsor) lehet ugyanaz a betűtípus, csak legyen más a méret és/vagy a vastagság
  • legyen világos, hogy mi a főinformáció, vezessék a szemet a betűtípusok és betűméretek
betűtípus-hierarchia-különböző-célokra-arculathoz-címsor-és-törzsszöveg-opciókkal

Hangulat

  • válassz olyan betűtípusokat, amelyek tükrözik a márkád személyiségét és hangulatát
  • végezz egy kis piackutatást, hogy a szektorodban mik a trendek
  • rajtad múlik, hogy ezeket követni szeretnéd, vagy pont eltérni tőlük

Jogi szempontok

  • mindig ellenőrizd, hogy a letöltött betűtípus használható-e kereskedelmi célokra (free for commercial use)
  • a ‘free for personal use’ licensz csak magánprojektekre elég, nem kereshetsz pénzt vele
  • érdemes mindig elolvasni a betűtípusnál, hogy mik a felhasználási feltételek
  • kezdőként nem feltétlenül kell fizetős betűtípust választanod, nagy a választék az ingyenes, kereskedelmi célokra használhatóak között

Technikai szempontok

  • Érdemes az ingyenes Google fontok közül válogatni, mert:
    • teljesen jogtiszta
    • nagy valószínűséggel alapértelmezettként meglesz sok szoftverben pl. Canva, Elementor, Capcut, stb., így nem igényel külön telepítést
    • más, fizetős betűtípus esetén annyi licenszet kell vásárolni, ahányan használják, így pl. alvállalkozóidnak nem küldheted csak úgy el, a Google fontokhoz viszont mindenki könnyen hozzáfér

Magyar ABC

  • a magyar ábécé speciális az ékezetes karakterek miatt, nem minden betűtípusnak készülnek ilyen karakterek
  • amikor betűtípusok közül válogatsz, keresd az ‘árvíztűrő tükörfúrógép’ szóval, hogy biztosan tartalmazzon minden ilyen karaktert

A tipográfia csak kis szelete az egész arculatnak, és még ez is sok tervezést, átgondolást igényel. Ha úgy érzed, neked ehhez nincs kedved, időd, vagy kellene egy külső szem, keress bátran, és tervezzük meg a teljes arculatod!

Remélem, sikerült pár hasznos tanácsot átadnom, és legközelebb már sokkal magabiztosabban választasz betűtípusokat!

Keress meg bátran a kapcsolati űrlapon keresztül egy ingyenes konzultációért!

Ha pedig szereted az ilyen hasznos tartalmakat, kövess be Instagramon is!